Jørgen Vad Lydteknik - Farum Gydevej 65, opg. 2, 1. sal - 3520 Farum - Telefon 45806425

PIRATKOPIERING

Denne side er senest opdateret 26. september 2010

Tilbage til Overspilning

 

Jeg har skrevet denne side som et indlæg i debatten omkring lovligheden af kopiering af medier - lige fra bånd, grammofonplader og til CD'er.

Indledningsvis skal der ikke være nogen som helst tvivl om min mening vedrørende piratkopiering, som jeg tager den allerstørste afstand til.

Ligesom Dansk Musiker Forbund (DMF) og pladeselskabernes organisation IFPI, har jeg den opfattelse, at piratkopiering er tyveri, og bør behandles som sådan.

Men jeg forstår sandelig også, at mange mennesker er særdeles forvirrede, når det gælder forståelsen af de eksisterende regler. Regler som ofte bliver ændret.

Regler omkring ophavsret:

Det er tilladt at fremstille kopier "til eget brug," hvis:

Man selv ejer originalen.

Men denne bestemmelse giver ikke ret til at benytte fremmed medhjælp ved eksemplarfremstillingen, når der er tale om beskyttet musik.

Derfor er jeg som professionel ikke i stand til at hjælpe folk med noget sådant.

Denne bestemmelse gælder for beskyttet musik, som først er "public domain" 50 år efter indspilning/første udgivelse.

Hvis man skal have overført sin pladesamling til CD, er det derfor vigtigt at vide om der er tale om beskyttede værker. Det er der ikke nødvendigvis altid, og man kan med næsten alle 78'ere (der blev dog fremstillet 78'ere til langt op i 50'erne) sige at de er Public Domain, hvor grænsen ved årsskiftet 2003/2004 vil være udgivede plader/indspilninger fra 1954.

Og nu til noget helt andet i denne forbindelse:

NEMLIG PÅSTANDEN OM, AT MAN KAN LAVE KOPIER, DER ER NØJAGTIGE KLONER AF ORIGINALMATERIALET VED HJÆLP AF DEN NUVÆRENDE DIGITALTEKNIK.

Dette bygger på uvidenhed og manglende afprøvning af disse kopier. Hvis man har et nogenlunde vellydende Hi-Fi anlæg, vil man være i stand til at høre forskel på en fabriksfremstillet CD, og en kopi, som er fremstillet på en CD brænder. Af grunde, som udmærket kan forklares teknisk, vil den fabriksfremstillede som oftest lyde bedre end den, som er fremstillet på en "CD brænder."

Dette betyder også, at de CD'er, som er fremstillet i små oplag via CD brændere (typisk oplag under 300 stk) lyder dårligere end hvis de var fremstillet som "fabriksfremstillede" via en "GLASMASTER." Det er måske ikke nemt at forstå - men en fabriksfremstillet CD, som er produceret på grundlag af en CDR Premaster (dvs. lavet som en brændt CD), vil normalt altid lyde bedre end den originale Premaster.

For at øge forvirringen, er det også vigtigt at fastslå, at forskellige CD medier og forskellige CD-brændere også påvirker lydkvaliteten. Og for at gøre forvirringen total: Der er forskel på hvilke CD afspillere der bliver brugt. Nogle CD'ere (altså dem der er kopieret), lyder bedre på ét system end på andre.

Her er det vigtigt at fastslå, at dette ikke er et spørgsmål om kvaliteten af højttalere og forstærkere - men et spørgsmål om selve CD afspilleren og dennes evne til at aftaste. Og det at CD afspilleren viser store forskelle mellem de enkelte typer af medier, er ikke at betragte som et kvalitetstegn. Snarere tværtimod manglende evne til at aftaste medierne. Dette hænger sammen med, at der er tale om to forskellige typer af medier, hvor CD afspillere er fremstillet til at afspille de fabriksfremstillede - og ikke de "brændte," som "illuderer" at være mage til de fabriksfremstillede, men ikke er det.

Jeg ved naturligvis, at mange mennesker ikke går op i disse forskelle. Alene "Kassettebåndoptagens" og dens aflæggeres (MD og MP3) eksistens, viser dette, men min pointe i dette er, at der ikke er tale om nøjagtige og enslydende kopier. At CDR mediet samtidigt (de lange holdbarheder er indtil nu ikke dokumenteret) er langt mere følsomt overfor ridser, sollys og leverpostejmadder, er kun et yderligere argument.

Mit budskab er derfor: Hvis du ønsker den bedst mulige kvalitet - så køb dog en CD, der fabriksfremstillet. Den lyder bedre - og den holder meget længere. Og så får du endda et rigtigt Cover med de rigtige oplysninger - og hvis du ellers kan lide musikken: Ja så bidrager du med at skabe noget mere af samme slags ved at betale for den.

Jeg har fået en del henvendelser på indholdet af denne side. De fleste kommentarer går på, at et digitalt nul er et nul og et ettal er et ettal - og at dette betyder, at CD afspilleren er fuldstændig ligeglad med om disse tal kommer fra en fabriksfremstillet CD eller en hjemmebrændt CD.

Nedenstående er mit direkte svar på en af de henvendelser, jeg har fået:

 

"Hej ....

Først tak for din interesse og din gennemarbejdede mail.

Naturligvis er hovedbudskabet, at man skal betale for sine varer - og ikke bare altid kan køre på friløb i denne tilværelse.

Men - og der er et stort men. Og her påstår jeg ikke, at alle kan (og har mulighed for at) høre forskel på de forskellige typer af CD'er. Men mine betragtninger opstod efter en kundehenvendelse. Vedkommende, en jazzmusiker med særdeles gode øren, var helt overbevist om, at den Master CD, jeg havde brændt til ham, lød dårligere end det materiale han var kommet med. I første omgang afslog jeg det som det rene volapyk - og en lyttesession i mit studie, afslørede da heller ingen forskelle på materialet. Men han blev ved. Derfor arrangerede jeg en lyttesession hos en kollega. Til formålet brændte jeg forskellige CD'er på forskellige CDR mærker og på to forskellige brændere. Desuden indspillede jeg det samme materiale på DAT. Alt kom fra samme editliste i SonicStudioHD. Og for god ordens skyld: Der er på intet tidspunkt brugt MP3, minidisc eller lignede kompressionsmetoder. Kun ren PCM 44,1k 24 bit dithered ned efter alle kunstens regler til 16 bit.

Som sagt. Alt lød perfekt i mit studie. Men hos min kollega, der også har særdeles gode ører - og som i øvrigt var lige så skeptisk som mig - kunne vi høre forskel. Vi brugte en professionel HHB recorder/player til forsøget. Og det hører med, at min jazzmusikerkunde, lavede blindtest med os. Jeg er normalt ikke tilhænger af blindtest, men gik med til det.

Det var påfaldende, at vi kunne høre forskel på de enkelte CD'er. Jeg husker det som, at det bedste resultat var med en CD brændt på en Sony CDW900e på et Maxell medie. Altså hvad angår CD'erne. For DAT båndet lød bedst. Det hører naturligvis med, at vi brugte samme DA konverter til det hele, men at forskellen naturligvis til en vis grad kan skyldes, at man bruger CD afspillerens clockfrekvens ved afspilning af CD'ere - og DAT maskinens clockfrekvens ved afspilning af DAT bånd. Her kan der være en mindre forskel på clockstabiliteten, altså jitter, men det tyder det dog ikke på, at der var tale om.

For det hører naturligvis også med, at min kundes lytteresultater ikke var entydige med hans erfaringer hjemmefra. Her var resultaterne nemlig anderledes.

Men for at undersøge tingene nærmere, lyttede vi til en CD premaster (altså en brændt CDR), som jeg har lavet for min kollega, med en meget flot koroptagelse. Den lød bragende godt på det samme system, som vi havde lyttet på hele tiden. Men det var trods alt overraskende, at den færdigproducerede CD, hvis glasmaster var fremstillet ud fra denne premaster, lød en hel del bedre. Dette overraskede min kunde temmelig meget.

Og hvordan kan dette hænge sammen? Jeg ved det naturligvis ikke med 100% sikkerhed, men jeg er overbevist om, at netop fejlkorrigeringskredsløbene i CD afspillerens digitale del, spiller en væsentlig rolle her. Måske arbejder den på højtryk med brændte CD'er. Og oplever vi ikke ofte, at brændte CD'er kan være sværere at afspille end "rigtige CD'er"? Dine private oplevelser med det modsatte, er nok meget atypiske.

Fremstillingen af en glasmaster foregår jo heller ikke ved hjælp af en CD afspiller, men foretages som dataoverførsel. Dette er langt mere sikkert, og her vil du få en helt nøjagtig og ens overførsel uanset det er en CDR eller fabriks CD. Når jeg loader audio ind i mit system anvender jeg da også denne metode, hvis det overhovedet er muligt. Udover fordelen ved at kunne flytte 24 bit filer på denne måde, lyder 16 bit audiofiler (CD audio tracks) også bedst på denne måde.

Håber mit svar er tilfredsstillende for dig. Og jeg medgiver dig. Emnet er utroligt spændende. Og lyd er altså ikke kun nuller og ettaller.

Mange hilsner

Jørgen Vad"

 

Tilbage til Overspilning

Vil du vide mere - kontakt mig på telefon 45 80 64 25, eller via e-mail

info@vadlyd.dk

 

Hjemmeside - Audiorestaurering - Sonic Solutions NoNOISE Prisliste
Mastering/Premastering - Overførsel af LP´er og 78 RPM - Lydoptagelser
Referencer - For de teknisk interesserede - Prisliste
Nyttig viden om CD Produktion - CD Fabrikation - CD Layout
Pladeselskaber - Gode links og adresser - Jazzlinks- Søg